Contact SMS bv
Een werknemer hoeft wettelijk gezien niet te melden wat hij of zij mankeert bij een verzuimmelding. Bij een relatief eenvoudige aandoening zal een werknemer meestal zelf de reden van het verzuim aangeven. Zoals een griep, verkoudheid, hoofdpijn, misselijkheid, worden vaak toch door de werknemer als reden van het verzuim gemeld richting werkgever. Maar soms kan een werknemer zijn redenen hebben om de werkgever niet te melden wat er precies aan de hand is. Vooral als de reden van het verzuim ingrijpt op de privacy en de persoonlijke levenssfeer.
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) functioneert op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens. Volgens het CBP mag je als werkgever bij een ziekmelding de volgende vragen stellen:
Als werkgever mag u dus niet vragen naar de aard of oorzaak van de ziekte!
Mocht een werknemer uit eigen beweging iets vertellen over zijn of haar aandoening, dan mag u dit slechts in uitzonderlijke gevallen noteren in het personeelsdossier. U mag in princiepe geen medische informatie noteren binnen uw bedrijf over uw werknemer(s)! Zo'n registratie is verboden!
Helaas gebeurd dat nog te vaak en realiseren bedrijven zich onvoldoende dat zij hiermee een wettelijke overtreding begaan.
Omdat de werkgever bij verzuim verplicht is het loon door te betalen, althans als er sprake is van ziekte en/of gebrek, mag de werkgever controleren of werknemer echt ziek is. Bij zwaarwegende redenen - zoals bijvoorbeeld het vermoeden dat de werknemer elders werkt, terwijl hij zich bij u heeft ziekgemeld - mag u als werkgever bijvoorbeeld een recherchebureau inschakelen.
In de meeste gevallen zal de arbodienst of bedrijfsarts ingeschakeld worden voor het beoordelen van de (mate) van arbeidsongeschiktheid en advies over de mogelijkheden voor arbeid. De werknemer dient mee te werken aan het onderzoek door de bedrijfsarts. De bdrijfsarts (en evt. arbodienst) mag alleen noodzakelijke informatie mededelen om bijvoorbeeld te beoordelen of het loon doorbetaald moet worden en welke stappen ondernomen moeten worden voor verzuimbegeleiding en reintegratie.
U mag dus ook niet bij de bedrijfsarts gaan "vissen" naar de aard of de oorzaak van de ziekte!
Regels mag u als werkgever voor uw werknemers opstellen. Een verzuimprotocol geeft aan waar werknemers zich aan moeten houden. Denk daarbij aan bepaalde tijdstippen dat de werknemer zéker bereikbaar moet zijn voor controle van de bedrijfsarts of wat te doen als de ziekte ontstaat in het buitenland, etc.
SMSbv kan u ondersteunen bij het opstellen van zo'n verzuimprotocol. Neem gerust contact met ons op, ook als u vragen heeft over uw (huidige) verzuimbegeleiding.
UWV is het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.
UWV zorgt voor deskundige, doelgerichte en efficiënte landelijke uitvoering van de werknemersverzekeringen (zoals WW, WIA (IVA en WGA), Wajong, WAO, WAZ, Wazo en Ziektewet), en voor arbeidsmarkt- en gegevensdienstverlening.
Dat doet het UWV als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
UWV beschikt over veel expertise, kennis en ervaring en heeft kerntaken op vier gebieden:
werk – UWV stimuleert en ondersteunt klanten om aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden. UWV werkt hierbij nauw samen met gemeenten en private partijen. Werkgevers ondersteunt het UWV bij het vinden van personeel;
indicatiestelling – UWV beoordeelt volgens eenduidige criteria ziekte en arbeidsongeschiktheid, als grondslag voor re-integratie en het benutten van participatiemogelijkheden;
uitkeren – UWV verzorgt snel en correct uitkeringen wanneer werken niet of niet direct mogelijk is;
Bezien vanuit de verzuimbegeleiding heeft u met het UWV te maken als er sprake is van vangnetsituatie's, bij het bereiken van de einde wachttijd (104 weken) of als een werknemer ziek uit dienst gaat.
Op deze website zijn (in het submenu onder het kopje UWV) diverse situatie's uitgelicht die met het UWV te maken hebben. Denk daarbij aan loonsanctie's, de consequentie's van nieuwe wetswijzigingen, deskundigenoordeel, etc. U kunt ook via de zoekfunctie zoeken of er informatie voor u te vinden is.
Mocht u geen informatie kunnen vinden op onze site, stel uw vraag dan via deze link.
In een aantal situaties neemt UWV de loondoorbetaling van medewerkers over of neemt UWV de loondoorbetaling van ex-medewerkers over. De meest actuele informatie over wet en regelgeving treft u altijd aan op www.uwv.nl
Met de vangnet regeling wordt bedoeld dat een werkgever de directe loonkosten van een werknemer bij verzuim onder bepaalde condities via UWV ontvangt. Vangnet is een toepassing van de Ziektewet.
Een werknemer komt in de navolgende situaties in aanmerking voor vangnet:
De vangnet regeling is eveneens van toepassing voor:
Het toekennen van een Ziektewet uitkering is aan regels gebonden. Zo dient u een vangnetsituatie binnen 4 werkdagen na aanvang van het verzuim en voor afloop van het dienstverband te melden bij UWV door middel van het daartoe bestemde UWV aanvraagformulier.
Het UWV zal een claimbeoordeling uitvoeren en na toekenning verdere begeleiding, reïntegratie en betaling starten. Voor herstelmelden geldt dat UWV uiterlijk 4 dagen na werkhervatting in kennis gesteld dient te worden.
Download de UWV vangnet brochure. Download het UWV aanvraagformulier Ziektewet ( vangnet ).
Wanneer een werknemer zijn werk wegens arbeidongeschiktheid heeft moeten staken, heeft hij/zij normaal gesproken na 104 weken (de wettelijke loondoorbetaling termijn) recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
In een aantal situaties bestaat eerder recht op ( verhoging van ) een arbeidsongeschiktheidsuitkering. De werkgever mag een verhoogde of vervroegd toegekende WAO, WAZ of WAJONG uitkering in mindering brengen op het loon.
Download het UWV aanvraagformulier Amber.
Als een werkneemster zwanger is, heeft zij recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Gedurende de duur van het verlof kunnen werkgever en werknemer een uitkering aanvragen op grond van de Wet Arbeid en Zorg WAZO.
Niet alleen bij zwangerschap en bevalling, maar ook als de werknemer ( man / vrouw ) een kind adopteert of in pleegzorg neemt ( een pleegkind ) kan een uitkering op grond van de Wet Arbeid en Zorg WAZO worden aangevraagd.
Download de PreAct brochure WAZO. Download de UWV brochure WAZO. Download het UWV aanvraagformulier WAZO.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ons secretariaat via telefoon 077 – 3201760 of via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ten behoeve van PreAct relaties kunnen wij genoemde UWV formulieren (grotendeels ingevuld) digitaal aanleveren.
NIEUWS - Op 2 oktober 2012 heeft de Eerste Kamer ingestemd met de modernisering van de Ziektewet. Omdat er momenteel onevenwichtig veel werknemers met een tijdelijk dienstverband in de WIA en Ziektewet terecht komen, wil het kabinet dit veranderen. Werkgever en het UWV moeten zich meer gaan inspannen om verzuimende werknemers met een tijdelijk contract te reïntegreren.
Voor werkgevers wordt de premie die zij moeten betalen afhankelijk van het aantal werknemers dat instroomt in de Ziektewet.
Ook de zieke werknemers zelf worden meer gestimuleerd om snel weer te gaan werken. Voor uitzendkrachten en mensen met een tijdelijk dienstverband blijft de maximale duur van de ziektewetuitkering twee jaar. Flexwerkers krijgen de eerste drie maanden een uitkering van 70% van het laatstverdiende loon. De periode van de loongerelateerde uitkering wordt verlengd op grond van het opgebouwde arbeidsverleden van de zieke flexwerker. Dit gaat op verzoek van de Eerste Kamer in per 1 januari 2014.
Met een verzuimregistratie heeft u snel door wanneer het ziekteverzuim stijgt binnen het bedrijf. Een formulier bijhouden, hoeft niet veel tijd te kosten. Tips voor het opzetten en bijhouden van een verzuimregistratie.
Door de verzuimdagen van werknemers goed bij te houden, krijg je inzicht in het ziekteverzuim binnen het bedrijf. In Nederland ligt het gemiddelde verzuimpercentage op ruim 4 procent. Een hoog verzuimpercentage kan komen door een aantal langdurige verzuimgevallen of veel frequent kort verzuim. Heb je te maken met die laatste categorie, dan kun je actief werk maken van een beter verzuimbeleid en -preventie om het percentage te verlagen. Het heeft dus wel degelijk zin om een verzuimregistratie bij te houden. Maar hoe werkt dat? Tips voor het opzetten en bijhouden van een verzuimregistratie.
Bij een klein bedrijf volstaat wellicht een excelsheet om de ziek- en betermeldingen bij te houden. Wanneer je echter meer dan 25 werknemer in huis hebt, loont het al gauw om deze module af te nemen van een arbodienst of verzuimverzekeraar. Wil je toch zelf iets in elkaar zetten? Gebruik dan deze tips:
Wat moet er in een verzuimregistratie staan? Afhankelijk van wat je wilt berekenen, zijn de volgende onderdelen handig om te vermelden:
Elke keer dat een werknemer zich ziek meldt, zet je dit in de verzuimregistratie. Wanneer de werknemer weer beter is, komt dat ook in dit dossier terecht. Zorg dat iedere leidinggevende die ziekmeldingen ontvangt het registratieformulier kan invullen. Is dat niet mogelijk is? Zorg dan dat duidelijk is aan wie ziekmeldingen moeten worden doorgegeven, voor het invoeren van het registratieformulier. Het meest logische is dat de hr-afdeling hiervoor verantwoordelijk is.
Heb je een hoog verzuimpercentage – meer dan drie a vier procent? Dan is het tijd voor actie. Let wel op dat het hoge percentage niet te wijten is aan langdurig verzuim. Dan richt deze actie zich namelijk op re-integratie. Gaat het om vaker kortdurend verzuim? Ga dan om de tafel zitten met de werknemers die geregeld ziek zijn. Of kijk of een preventiebeleid uitkomst biedt.
Relevante boeken:
Bent u de samenwerking met SMSbv aangegaan, dan kunt u gebruik maken van Track Software voor de registratie van uw verzuim, bijhouden van het Poortwachterdossier en het plannen van afspraken bij de bedrijfsarts.